fbpx

Przełom Hornadu to jedno z najpopularniejszych miejsc w Parku Narodowym Słowacki Raj. Trasa, choć ciekawa i malownicza to jednak wymagająca. Od kąpieli w Hornadzie, nie raz dzielą nas tylko centymetry.

Pierwsze przejście przez Przełom Hornadu datowane jest na 1906 rok. Udało się je jednak zrealizować tylko dlatego, że rzeka była wówczas skuta lodem. Szlak w formie zbliżonej do obecnego jest dostępny od 1974 roku. Ścieżka powstała z inicjatywy Horskej služby i głównie rękami jej ratowników. Z tego powodu jej nazwa to Chodník Horskej služby (pol. Ścieżka Ratowników Górskich).

Przełom Hornadu — szlak

Obecnie na szlaku znajduję się aż 7 żelaznych mostów, 324 m łańcuchów, 140 stupaczek (metalowe stopnie montowane w eksponowanych miejscach), 15 klamer i 65 m drewnianych kładek. Te liczby robią wrażenie, prawda? Dość powiedzieć, że mniej sztucznych ubezpieczeń znajduje się po polskiej stronie szlaku na Rysy…

W praktyce jednak duża część ułatwień została w Słowackim Raju zamontowana na wyrost, a z konserwacją jest różnie. Obluzowane mocowania łańcuchów czy spróchniałe drewniane kładki widziałem dość często. Moja pierwsza rada na tym szlaku to zatem nie ufać do końca zamontowanych ubezpieczeniom i wspomagać się nimi, gdy jest to konieczne.

Przełom-Hornadu-Słowacki-Raj

Weekend w Słowackim Raju

W dzisiejszym artykule opisuje trasę przez Przełom Hornadu, którą postanowiliśmy zrobić drugiego dnia pobytu w Słowackim Raju. W dzień pierwszy, czyli w sobotę przeszliśmy wąwóz Suchá Belá, o czym możesz przeczytać w poprzednim tekście. Wspominałem w nim, że podczas wypadu nocowaliśmy w namiocie na Autocampingu Podlesok. Camping ma świetną lokalizację, choć trzeba przyznać, że nie jest tani.

W wąwozie Suchá Belá było tłoczno i duszno. Upał oraz duża wilgotność powietrza dały nam mocno w kość. Niedziela niestety nie zapowiadała się lepsza. Pierwsze co mnie uderzyło zaraz po wyjściu z namiotu, to niestety znów gorąc, duchota i praktycznie zero wiatru. Nie lubię wędrować w takim klimacie, bo zaraz jestem cały mokry. Trzeba jednak grać takimi kartami, jakie się ma. Zrobiłem więc śniadanie, wywlekłem Andżelikę z namiotu i zaczęliśmy się powoli zbierać do wyjścia.

Zobacz także:

Pierwotnie planowałem rozpocząć wędrówkę bardzo wcześnie rano, aby uniknąć tłumów, z którymi mieliśmy do czynienia dzień wcześniej. Wymeldować mogliśmy się jednak dopiero o 8 rano, więc na szlak przez Przełom Hornadu wyruszyliśmy później, niż zakładałem. Na szczęście nadal było to zbyt wcześnie dla większości turystów, bo pomimo tego, że trasa przez Przełom Hornadu jest jedną z najpopularniejszych w Słowackim Raju, przez połowę dnia spotykaliśmy na niej tylko pojedynczych turystów.

Podlesok 545 m — Hrdlo Hornádu 535 m

• Długość odcinka: 1,7 km
  • Czas przejścia: 0:40 h
  • Suma podejść: 71 m
  • Suma zejść: 81 m

Aby dotrzeć na szlak przez Przełom Hornadu, w Podlesoku należy kierować się na Hrdlo Hornádu. Dojdziemy tam niebieskim szlakiem, który początkowo wiedzie asfaltem. Po przejściu około 500 m warto obrócić się i zerknąć za siebie. Przy dobrej widoczności, zaskoczy nas piękny widok Tatr. Przechodzimy obok domków ośrodka wypoczynkowego Turisticky Raj, za którymi skręcamy w lewo na niewielką ścieżkę. Ta dróżka doprowadzi nas na początek trasy Przełomem Hornadu.

Na drugą stronę rzeki, gdzie znajduje się Chodník Horskej služby, przechodzimy przez most. Po jego przejściu zaraz po lewej zobaczycie kasę biletową. Wejście na trasę przez Przełom Hornadu i jednocześnie na teren Parku Narodowego Słowacki Raj kosztuje 1,5 Euro za osobę. Po prawej będzie natomiast zaczynał się szlak. Pomimo tego, że miejscami na ścieżce robi się bardzo ciasno jest on dwukierunkowy.

Autocamping-Podlesok

• Czas przejścia: 1:30 h
  • Suma podejść: 105 m
  • Suma zejść: 120 m

Praktycznie od razu trasa wprowadza na metalowy pomost, ale serce zabije nam szybciej, dopiero gdy będziemy przechodzić po stupaczkach pod Zieloną Górą (słow. stúpačky pod Zelenou horou). Trzeba się przyzwyczaić, bo tego typu miejsc miniemy jeszcze sporo. Po około godzinie dotrzemy do pierwszego metalowego mostu, który przeprowadzi nas na prawy brzeg rzeki. Mostów jest kilka. Przechodząc przez nie, należy pamiętać, że na każdym może się znajdować maksymalnie 5 osób jednocześnie.

Przełom-Hornadu-Słowacki-Raj
Na ścieżce znajdują się liczne, zawieszone nad lustrem Hornadu kładki
Przełom-Hornadu-w-Słowackim-Raju-stupaczki-3
Przełom-Hornadu-w-Słowackim-Raju-mostek-2
Rzeka-Hornad
Rzeka Hornad

Będąc po prawej stronie rzeki, szukajcie tabliczki pamiątkowej. Mijając ją, znajdziecie się w miejscu, gdzie w 2015 roku wydarzyła się katastrofa lotnicza z udziałem śmigłowca ratunkowego. Lecąc na pomoc 10-letniemu chłopcu, śmigłowiec zahaczył o linie wysokiego napięcia. Runął z wysokości około 50 metrów i stanął w płomieniach. W wypadku życie straciło 4 ratowników — wszyscy będący na pokładzie 🙁

Po około 1:30 h od wyjścia z Podlesoka dotrzemy do kolejnego mostu i jednocześnie rozdroża. Od niebieskiego szlaku oddziela się tutaj ścieżka, którą można dotrzeć do Kláštoriska. Dzisiaj nasz cel jest inny, więc nie schodząc ze ścieżki Horskej služby, przechodzimy mostem znów na lewy brzeg rzeki. Kawałek za nim nasze serce ponownie będzie mogło zabić szybciej, ze względu na kolejne stupaczki zwisające wysoko nad taflą Hornadu.

Miejsce-katastrofy-śmigłowca-ratunkowego-z-2015-roku
Po drodze mijamy miejsce katastrofy śmigłowca ratunkowego
Trasa-przez-Przełom-Hornadu-w-Słowackim-Raju

• Czas przejścia: 1:45 h
  • Suma podejść: 190 m
  • Suma zejść: 200 m

Najbliższe miejsce, w którym można wygodnie odpocząć to Letanovský mlyn. Nazwa polany pochodzi od młyna wodnego, który niegdyś się tutaj znajdował. Spłonął wiele lat temu, ale nazwa pozostała. Na polanę można dojechać samochodem. Znajduje się tutaj bufet i domki z kwaterami dla turystów. Letanovský mlyn to także miejsce, gdzie Chodník Horskej služby przecina się z dwoma innymi szlakami — żółtym, który prowadzi grzbietem Przełomu Hornadu (będziemy nim wracać) oraz czerwonym, którym można dojść do Kláštoriska. My oczywiście idziemy dalej szlakiem niebieskim, by po około 3-4 h od wyjścia z Podlesoka dotrzeć do tabliczki Pod Tomašovským výhľadom.

Letanovský-mlyn
Letanovský mlyn
Przełom-Hornadu-w-Słowackim-Raju-stupaczki-4
Przełom-Hornadu-w-Słowackim-Raju-mostek-5
Szlak kilkukrotnie przechodzi z jednej strony rzeki na drugą
Przełom-Hornadu-w-Słowackim-Raju-mostek-4

• Czas przejścia: 0:40 h
  • Suma podejść: 135 m
  • Suma zejść: 11 m

W tym miejscu zmieniamy kierunek. Skręcamy w lewo na zielony szlak i dość stromym podejściem wdrapujemy się coraz wyżej. Zielony szlak, na którym jesteśmy, za chwilę skręci w prawo na szczyt Tomašovský výhľad. Jeśli macie siły i ochotę możecie na niego wyjść. My od razu poszliśmy prosto, zmieniając jednocześnie szlak z zielonego na znakowany na żółto. Dotrzemy nim do dużej polany z pięknym widokiem na Tatry. Patrząc na lewo zobaczycie altanę z ławkami na których można odpocząć.

Na polanie znakowanie szlaku może być mylące. Nie ma drogowskazu dotyczącego żółtego szlaku pieszego. Jest natomiast drogowskaz dla żółtego szlaku rowerowego. Wskazuje on drogę na prawo do Ďurkovec lub prosto i w dół. My natomiast musimy skręcić w lewo i iść brzegiem lasu. Po chwili polana się skończy, a my wejdziemy do lasu. Od tego momentu, na drzewach będą już żółte znaki dotyczące naszego szlaku pieszego.

Przełom-Hornadu-zielony-szlak
Zielony szlak
Słowacki-Raj-widok-na-Tatry
Na grzbiecie znów możemy podziwiać Tatry
Słowacki-Raj-widok-na-Tatry-2
Po wyjściu na grzbiet skręcamy w lewo

Powrót grzbietem Przełomu Hornadu

• Długość odcinka: 7,9 km
  • Czas przejścia: 3 h
  • Suma podejść: 444 m
  • Suma zejść: 535 m

Powrót grzbietem jest znacznie mniej atrakcyjny niż Chodnik Horskej služby. Duża część wiedzie lasem, prawie bez widoków. Tylko chwilami szlak wyprowadza nas nad strome zbocze, skąd możemy się cieszyć rozległą panoramą. Cala trasa jest natomiast dość nudna. Czekają nas dwa solidne podejścia, które ze mnie wypruły wszystkie siły. Nie były może bardzo długie, ale strome. Do tego pogoda była nieubłagana. Gorąc, zaduch i prawie brak wiatru…

Zobacz także:

Pierwsze podejście znajduje się przy polanie Letanovský mlyn. Mijaliśmy ją już dzisiaj, ale tym razem nie dochodzimy do domków. Wcześniej szlak skręca ostro w prawo i ponownie wyprowadza na grzbiet. Drugie podejście to natomiast Zelená hora. Szlak prowadzi przez sam jej wierzchołek, ale na widoki niestety nie ma co liczyć. Góra jest cała zalesiona.

Do końca drogi został już tylko kawałek. Wychodząc z lasu, zobaczymy łagodne zbocze z wyciągiem orczykowym. Schodzimy wzdłuż niego, trzymając się jednak skraju lasu, bo za chwilę szlak skręci w lewo. Tym sposobem dojdziemy ponownie do Hrdlo Hornádu, skąd już tylko kawałek do Podlesoka.

Przełom-Hornadu-z-góry

• Czas przejścia: 6:30-7 h
  • Suma podejść: 945 m
  • Suma zejść: 945 m

Choć liczba kilometrów może nie powalać, to na przejście całej trasy należy zarezerwować sobie pełny dzień. Co prawda orientacyjne czasy przejścia Przełomu Hornadu widniejące na mapach sugerują, że pokonanie szlaku zajmuje około 5,30 h, ale z doświadczenia wiem, że jest to czas zaniżony. Szlak przez Przełom Hornadu jest bardzo wąski i w większości dwukierunkowy. Musimy się więc mijać z innymi turystami, co bywa kłopotliwe. Wyprzedzanie innych też nie jest łatwe. W mojej opinii czas przejścia całej opisanej trasy przez słowacki Przełom Hornadu to około 7 h. W żadnym wypadku nie będzie to jednak czas stracony, bo szlak jest piękny i ciekawy, a Słowacki Raj to miejsce, które zdecydowanie warto odwiedzić.