Szlaki na Ślężę. Tej drogi nie ma na większości map

Jakie znacie szlaki na Ślężę? Ilość dróg którymi można wejść na szczyt jest na prawdę duża. Którą więc wybrać? Moja propozycja to zejście z popularnych szlaków i wejście inaczej niż wszyscy! Zapraszam do relacji 🙂

Szlaki na Ślężę

Ślęża znajduje się niedaleko Wrocławia. Ze stolicy Dolnego Śląska, możemy tutaj dojechać samochodem w niecałe 50 minut. Najlepiej kierować się na Sobótkę, która leży u podnóża góry. Startują z niej szlaki na Ślężę w kolorach czerwonym i żółtym. Wejść możemy również szlakiem niebieskim (potencjalnie najtrudniejszy), który rozpoczyna się w sąsiedniej wsi Garncarsko. To tylko trzy przykładowe szlaki na Ślężę. Opcji wejścia, a co za tym idzie punktów startu oczywiście jest więcej, co najlepiej samemu sprawdzić na mapie.

Ja startowałem właśnie z Sobótki żółtym szlakiem, by potem z niego zejść i podążać dalej drogą, której nie ma na większości map. Na bardziej dokładnych można ją znaleźć jako ścieżka dydaktyczna lub Droga Eugeniusza prowadząca obok Skał Władysława i Źródła Anny.

Dzięki temu, zobaczyłem bardzo ciekawe miejsca i mogę powiedzieć, że wybrane przeze mnie szlaki na Ślężę, są inne od tych z których korzysta większość turystów 😉

Korona Gór Polski

Ślęża to najwyższy szczyt Masywu Ślęży i dzięki temu wchodzi w skład Korony Gór Polski. Pomimo niewielkiej wysokości – tylko 718 m – góra na prawdę ma swój urok, a wejście wcale nie musi oznaczać niedzielnego spacerku. Wycieczkę zaczynamy na wysokości około 200 m n.p.m., a kończymy na ponad 700 m n.p.m., co oznacza mniej więcej 500 m podejścia. Nie jest to więc dużo, ale zdążymy się spocić.

Ślęża należy do Korony Gór Polski, Korony Sudetów Polskich i Korony Sudetów. Sam realizuje tylko pierwszy z tych projektów. Ślęża jest moim 10 szczytem KGP. Zostało więc jeszcze 18. Mam nadzieję, że do końca roku, uda mi się wejść na wszystkie. Trzymajcie kciuki 🙂

Startujemy!

Dzisiejszą trasę rozpoczynamy w Sobótce. Samochód możemy zostawić na parkingu – niestety płatnym – przy ulicy Armii Krajowej. Kierujemy się asfaltową drogą w górę, aż dotrzemy do Domu Turysty Pod Wieżycą. Patrząc na lewo widzimy szlak żółty i czarny.

Szlaki na Ślężę. Początek drogi

Aby dotrzeć do naszej “tajemnej” ścieżki musimy wybrać szlak oznaczony na żółto. Wchodzimy więc w las i podążamy za oznaczeniami. Już na początku droga przywita nas dość stromym podejściem – idealne na rozgrzewkę 😉

Szlaki na Ślężę. Pierwsze podejście na szlaku

Gdy już wdrapiemy się na górę, przed naszymi oczami wyrośnie pierwsza atrakcja dzisiejszego dnia, czyli wieża widokowa na Wieżycy.

Szlaki na Ślężę. Wieża widokowa na Wieżycy

Wieżyca znajduje się na wysokości 415 m, a szczyt wieży 15 m wyżej. Wieża jest jedną ze 172 zachowanych na całym świecie wież Bismarcka. Z wyglądu przypomina mały zameczek. Bardzo chciałem na nią wejść, ale niestety podczas mojej wycieczki była zamknięta. Można ją zwiedzać tylko w weekendy i tylko w miesiącach letnich. Pozostało mi więc obejście się smakiem i ruszenie w dalszą drogę na Ślężę.

Szlaki na Ślężę. Dalej w stronę Ślęży

Nadal trzymamy się szlaku oznaczonego na żółto…

Szlaki na Ślężę. Trzymamy się żółtego szlaku

Szlaki na Ślężę. W takim towarzystwie dobry nastrój gwarantowany

W takim towarzystwie dobry nastrój gwarantowany 🙂

…by po około godzinie od startu dzisiejszego trekkingu dotrzeć do wiaty. W tym miejscu łączą się ze sobą szlaki żółty i czerwony.

Szlaki na Ślężę. Wiata przy której łączą się szlaki żółty i czerwony

Wiata nie specjalnie zachęca wyglądem, więc idziemy dalej w górę.

Szlaki na Ślężę. Droga przez cały czas prowadzi lasem

Już po chwili docieramy do kolejnego rozwidlenia, tym razem z ławeczkami. W tym miejscu odpoczniemy. Kabanosy i herbatka idą w ruch 😉

Szlaki na Ślężę. Ławeczki przy kolejnym rozwidleniu

Inaczej niż wszyscy

Pora ruszać dalej. Szlak żółty i czerwony idą w górę prosto na wierzchołek Ślęży. My natomiast skręcamy w lewo i idziemy szeroką leśną dróżką, w nieco innym niż dotychczas krajobrazie.

Szlaki na Ślężę. Schodzimy ze szlaku

Bądźcie czujni bo za chwilę będziemy skręcać w prawo.

Szlaki na Ślężę. Skręt w prawo

Jak wspominałem jesteśmy poza popularnymi szlakami turystycznymi, więc nie będzie żadnego znaku sygnalizującego konieczność skrętu, ale po prawej zobaczymy charakterystyczne kamienne schody. Z kolei na drzewach widoczne będą różowe oznaczenia, które wskażą nam kierunek wędrówki.

Szlaki na Ślężę. Kamienne schody

Jeśli skręciliśmy w dobrym miejscu, idąc schodami, na dużej skale po naszej prawej (rejon Skały i Pieczary Władysława), zobaczymy wyrzeźbioną twarz Jezusa.

Szlaki na Ślężę. Skała z rzeźbą twarzy Jezusa

Gdy natomiast skończą się kamienne schody, po lewej zobaczymy Źródło Anny.

Szlaki na Ślężę. Źródło Anny

Pomimo braku standardowego znakowania, szlak jest dość gęsto oznaczony różowymi plamami na drzewach.

Szlaki na Ślężę. Ścieżka jest znakowana na różowo

Duża część ścieżki prowadzi kamiennymi schodami.

Po pewnym czasie zobaczymy charakterystyczną drogę. To znak, że nasza różowa ścieżka, dotarła do żółto-czerwonego szlaku, z którego zeszliśmy chwilę wcześniej.

Szlaki na Ślężę. Docieramy do szlaku i skręcamy w lewo

W tym miejscu skręcamy więc w lewo…

… i już zwykłym szlakiem turystycznym zmierzamy na szczyt Ślęży.

Szlaki na Ślężę. Już widać wierzchołek

Dotarcie do celu zajęło nam około 2 godziny. A teraz pora rozglądnąć się po wierzchołku góry 🙂

Szlaki na Ślężę. Starożytna rzeźba kultowa - posąg niedźwiedzia

Starożytna rzeźba kultowa – posąg niedźwiedzia

Szlaki na Ślężę. Dom Turysty PTTK na Ślęży

Obiekt obecnie prowadzi tylko działalność gastronomiczną. Od 2014 roku do odwołania nie ma możliwości noclegu

Kolejne wieże widokowe

W Masywie Ślęży znajdują się aż trzy wieże widokowe. Wspomniana wcześniej wieża na Wieżycy i kolejne dwie na szczycie Ślęży. Pierwsza to wieża kościelna.

Druga z kolei znajduje się przy niebieskim szlaku. Łatwo ją znaleźć podążając za drogowskazem.

Szlaki na Ślężę. W kierunku nowej wieży widokowej

Tak jak w przypadku Wieżycy, wstęp na wieżę kościelną jest płatny. Obie są również zamykane, więc nie zawsze możemy się na nie dostać. Trzecia wieża widokowa jest natomiast bezpłatna i cały czas otwarta dla turystów.

Szlaki na Ślężę. My na wieży widokowej :)

My na wieży 🙂

Powrót

Nie ma co zwlekać, trzeba uciekać, bo przed nami dzisiaj jeszcze jeden szczyt 😉 Początkowo myśleliśmy o zejściu niebieskim szlakiem, ale jest on dość długi. Chcemy dzisiaj jeszcze wejść na Waligórę, więc ostatecznie wybieramy najkrótszą drogę. Ponownie kierujemy się więc na żółto-czerwony szlak i nim schodzimy coraz niżej. Gdy dotrzemy do rozwidlenia przy wiacie, możemy iść w lewo na szlak żółty lub w prawo na czerwony. Oba prowadzą do Sobótki, a różnica czasu jest niewielka. Aby więc było ciekawej, wybieramy czerwony szlak. Nim dochodzimy do ulicy Piotra Włosta, a potem skręcamy w lewo w Armii Krajowej i kierujemy swoje kroki prosto do auta.

Teraz pora na przejazd w Góry Kamienne i wejście na Waligórę, ale o tym we wpisie “Korona Gór Polski by Górsko, czyli o tym jak szlak na Waligórę dał mi ostro popalić”.