Radziejowa Beskid Sądecki Korona Gór Polski

Pewien czas temu w artykule “Korona Gór Polski by Górsko”, pisałem o pomyśle zdobycia wszystkich szczytów Korony Gór Polski. Niestety ze względu na ograniczony czas, realizacja planu idzie wolniej niż początkowo zakładałem. Nie mniej jednak, udało mi się zbliżyć trochę do celu, wchodząc na Radziejową – najwyższy szczyt Beskidu Sądeckiego. Poniżej moja propozycja trasy, obejmująca nie tylko Radziejową, ale również kilka innych ciekawych miejsc. Koniecznie zerknijcie 🙂

Radziejowa

Radziejowa znajduje się na wysokości 1266m n.p.m. i pod względem wysokości jest siódmym szczytem Korony Gór Polski. Praktycznie w całości porośnięta jest lasem. Dlatego też, na szczycie wybudowano wieżę widokową, dzięki czemu odwiedzający to miejsce turyści, mogą nacieszyć oko rozległą panoramą.

Piwniczna Zdrój 562m – Radziejowa 1266m

• Długość trasy: ~10,5 km
  • Czas: ~4:20h
  • Suma podejść: ~983m
  • Suma zejść: ~108m

Dzień rozpoczynamy w Piwnicznej Zdroju. Po przyjeździe na miejsce, samochód możemy zostawić na parkingu w centrum. Ponieważ wycieczka  jest dość długa, warto zaplanować dzień tak, aby wyjść na szlak wcześnie – w lecie najlepiej wystartować z Piwnicznej koło 8 rano. Pierwsze kroki kierujemy w prawo i idziemy około 100 metrów wzdłuż głównej drogi. Po chwili znów skręcamy w prawo, w ulice Partyzantów, gdzie zaczyna się szlak żółty.

Początek żółtego szlaku w miejscowości Piwniczna Zdrój

Wchodzimy na żółty szlak, skręcając w prawo w ul. Partyzantów

Już po chwili wychodzimy z miasta i naszym oczom, ukazują się rozległe tereny zielone.

Szlak z Piwnicznej Zdrój w kierunku Radziejowej

Zaraz za Piwniczną

Trasa będzie na zmianę prowadzić lasem i otwartymi przestrzeniami. Znajdą się więc miejsca w których, zarówno będziemy mogli nacieszyć oczy widokami, jak i na chwilę schować się przed słońcem.

Kamienny Groń

Nasz pierwszy dzisiejszy przystanek to znajdująca się na wysokości 1001m Polana Niemcowa.

Niemcowa

Kiedyś na Niemcowej działała szkoła dla dzieci z okolicznych wiosek. Znajdowała się w górnej części polany, obok lasu. Obecnie po szkole nie wiele już pozostało, ale obok ruin możecie znaleźć tablicę pamiątkową z nazwiskami nauczycieli. Innym ciekawym miejscem znajdującym się w okolicach polany, jest Chatka pod Niemcową. Możecie do niej dotrzeć schodząc ze szlaku przed Niemcową (skręt będzie oznakowany) lub za wierzchołkiem polany – do chatki będzie Was wówczas prowadził żółty szlak.

Chatka Niemcowa to sezonowe schronisko, które dysponuje około 50 miejscami noclegowymi w zbiorowych izbach. Brak tutaj prądy, czy bieżącej wody. Różni się więc znacząco od typowych schronisk PTTK.

Chatka Niemcowa

Z Niemcowej podążamy czerwonym szlakiem w kierunku Wielkiego Rogacza (1172m).

Szlak z Niemcowej w kierunku Wielkiego Rogacza

Z Niemcowej w kierunku Wielkiego Rogacza

Po dotarciu na miejsce mamy dwie możliwości. Pierwsza, to skręt w lewo w kierunku Obidzy i zmiana szlaku na niebieski. Druga, to natomiast skręt w prawo i kontynuowanie drogi ścieżką oznaczoną na czerwono w kierunku Radziejowej.

Wielki Rogacz

Nasz dzisiejszy główny cel, to przede wszystkim właśnie najwyższy szczyt Beskidu Sądeckiego, więc kierujemy się na prawo. Idziemy kamienistą drogą, aż po chwili naszym oczom ukaże się w całości zalesiona Radziejowa.

Przed nami Radziejowa

Aby wyjść na szczyt, idziemy cały czas przed siebie po kamienistej ubitej drodze, aż do Przełęczy Żłobki, gdzie znajduje się niewielkie skrzyżowanie. Nie zmieniamy na nim kierunku i idziemy cały czas prosto, ale z wygodnej szerokiej drogi, schodzimy na wąską ścieżką.

Przełęcz Żłobki

Przełęcz Żłobki. Na Radziejową prosto

Już po chwili trasa zacznie prowadzić lasem. Z każdym momentem będzie coraz bardziej stromo. Warto jednak zacisnąć zęby i iść do przodu, bo do celu już niedaleko. Gdy znów zacznie się robić płasko, będziemy prawie u celu. Jeszcze tylko kilka kroków i naszym oczom, ukaże się wieża widokowa na szczycie Radziejowej.

Szczyt Radziejowej

Wychodząc na górę, stawiajcie kroki ostrożnie, bo schody są wąskie i strome. Ze szczytu roztacza się piękna panorama na m.in. Tatry, Gorce, Beskid Wyspowy czy Beskid Niski.

Widok z wieży widokowej na Radziejowej

Radziejowa 1266m – Eliaszówka 1021m

• Długość trasy: ~7,4 km
  • Czas: ~2:10h
  • Suma podejść: ~212m
  • Suma zejść: ~453m

Z Radziejowej możemy wrócić do Piwnicznej trzema różnymi drogami. Najkrótsza ma 10,5 km i prowadzi tą samą trasą, czyli przez Niemcową. Druga opcja powrotu ma długość 13,9 km i zakłada powrót przez Obidzę i dalej czerwonym szlakiem do Piwnicznej. Najdłuższa trasa ma natomiast 15,3 km i prowadzi przez Obidzę, a potem Eliaszówkę.

Wybraliśmy ze znajomymi opcję numer trzy, ponieważ od niedawna na Eliaszówce znajduje się wieża widokowa.

Z Radziejowej wracamy do Wielkiego Rogacza i dalej podążamy niebieskim szlakiem w kierunku Obidzy.

Droga z Radziejowej w kierunku Obidzy

Z Radziejowej w kierunku Obidzy

Na Obidzy możemy zatrzymać się na chwilę, gdyż znajduje się tutaj bacówka w której można uzupełnić zapasy. Zaraz za Obidzą zmieniamy szlak na zielony i idziemy w stronę Eliaszówki.

Obidza

Drogę umilać będą nam sielskie krajobrazy.

Szlak z Obidzy w stronę Eliaszówki

Z Obidzy w stronę Eliaszówki

Praktycznie cała trasa prowadzi po stosunkowo płaskim terenie. Tylko pod koniec – przed samą Eliaszówką – czekać nas będzie ostrzejsze podejście. Przejście z Obidzy do wieży widokowej na Eliaszówce, zajmuje nam około 45 min.

Wieża widokowa na Eliaszówce

Widok z wieży widokowej na Eliaszówce

Widok z wieży

Eliaszówka 1021m – Piwniczna Zdrój 562m

• Długość trasy: ~8 km
  • Czas: ~2:05h
  • Suma podejść: ~58m
  • Suma zejść: ~692m

Pora na ostatni fragment dzisiejszej wyprawy, czyli powrót do Piwnicznej. Przy wieży widokowej szlak skręca w lewo i w większości biegnie wzdłuż granicy ze Słowacją.

Droga z Eliaszówki do Piwnicznej Zdrój

Z Eliaszówki do Piwnicznej

Jeżeli kończy Wam się woda lub chcecie coś zjeść, po drodze będziemy mijać Chatę Magóry. Aby do niej dotrzeć, należy odbić ze szlaku na lewo. Droga będzie oznakowana.

Skręt w lewo do Chaty Magóry

W lewo do Chaty Magóry

Dalej w kierunku Piwnicznej, droga prowadzi w dużej części lasem.

Droga w stronę Piwnicznej Zdrój

Lasem w kierunku Piwnicznej

Gdy z niego wyjdziemy, naszym oczom ukażą się rozległe łąki, a po chwili również pierwsze zabudowania.

Zaraz przed Piwniczną

W pewnym momencie droga zmieni się z typowo polnej, na ułożoną z płyt. Możemy nią podążać aż, do samej Piwnicznej lub skorzystać ze skrótów, którymi prowadzić będzie szlak. Łatwo je jednak przegapić, więc obserwujcie drogę i szukajcie zielonych oznaczeń. Szlak doprowadzi nas do ulicy Szczawnickiej, gdzie należy skręcić w prawo, a następnie w lewo w ulicę Daszyńskiego. Po chwili zobaczymy rzekę Poprad, która przepływa przez środek Piwnicznej. Z Daszyńskiego skręcamy w lewo i podążamy wzdłuż głównej drogi biegnącej do Nowego Sącza.

Jeszcze tylko kilka kroków przez miasto i jesteśmy u celu. Jeżeli macie ochotę na ciepły posiłek, zaraz przy rynku znajduje się restauracja.

To koniec naszej dzisiejszej wyprawy, a już niebawem kolejne szczyty Korony Gór Polski 🙂

Podsumowanie

Piwniczna Zdrój 562m – Radziejowa 1266m – Eliaszówka 1021m – Piwniczna Zdrój 562m