Starorobociański Wierch to szczyt graniczny znajdujący się w głównej grani Tatr. Przeglądając mapy, często możemy się spotkać z jego słowacką nazwą Klin. Polska nazwa pochodzi natomiast od znajdującej się kiedyś nieopodal kopalni Stara Robota i hali o tej samej nazwie.

Jaki jest najwyższy szczyt Tatr Zachodnich? Oczywiście Bystra. A jeśli dodam, że muszą to być polskie Tatry Zachodnie? Sądzę, że z tą odpowiedzią wielu z Was również nie miałoby problemu. Mowa o wznoszącym się na wysokość 2176 m Starorobociańskim Wierchu. W Tatrach Zachodnich wyższe są tylko słowackie szczyty Banówka 2178 m, Baraniec 2184 m, Raczkowa Czuba 2194 m i wspomniana już wcześniej Bystra 2248 m.

Starorobociański Wierch — opis szlaku

Trasę na Starorobociański Wierch chciałem przejść już w ubiegłym roku. Dotarłem nawet na Trzydniowiański Wierch, ale trudne warunki zmusiły mnie do odwrotu. Mgła była tak duża, że z Trzydniowiańskiego Wierchu nie widziałem Kończystego, który przecież znajduje się zaraz obok. Możliwość ponownej próby pojawiła się kilka dni temu. Tym razem się udało 🙂

Na Starorobociański Wierch można wejść na kilka sposobów. W tym artykule chciałbym Ci zaproponować piękną wycieczkę grzbietami Tatr Zachodnich. Nasz szlak na Starorobociański Wierch zacznie się w Dolinie Chochołowskiej, skąd przejdziemy na Trzydniowiański Wierch i Kończysty Wierch.

Zobacz także:

Dolina Chochołowska 944 m — Trzydniowiański Wierch 1765 m

• Długość odcinka: 7,5 km
  • Czas przejścia: 3:30 h
  • Suma podejść: 853 m
  • Suma zejść: 32 m

Szlak na Starorobociański Wierch rozpoczynamy od przejścia Doliny Chochołowskiej. Następnie wchodzimy na Trzydniowiański Wierch. Można to zrobić na dwa sposoby – przez Polanę Trzydniówkę lub Dolinę Jarząbczą. Pierwsza opcja jest krótsza, dlatego ją wybrałem. Józek Nyka w przewodniku „Tatry Polskie” poleca natomiast ładniejszą i trochę łatwiejszą wersję przez Dolinę Jarząbczą, a drogę przez Polanę Trzydniówkę określa uciążliwą i miejscami mylną. W praktyce obiema dotrzemy na wierzchołek Trzydniowiańskiego Wierchu, więc decyzję pozostawiam Tobie.

Przy dobrej pogodzie, z Trzydniowiańskiego Wierchu zobaczymy piękną panoramę — nie tak świetną, jak ze znacznie wyższego Starorobociańskiego Wierchu, ale jest czym nacieszyć oczy. Już podczas podejścia patrząc na prawo, widzimy szczyty Rakoń, Wołowiec i Rohacze.

Dolina-Chochołowska

• Czas przejścia: 0:55 h
  • Suma podejść: 270 m
  • Suma zejść: 32 m

Ze szczytu Trzydniowiańskiego Wierchu ruszamy zielonym szlakiem w kierunku głównej grani Tatr, na której leżą m.in. Kończysty Wierch i Starorobociański Wierch. Początkowo droga prowadzi po równym terenie. Dopiero pod koniec wznosi się dość stromo na szczyt Kończystego Wierchu. Pokonanie tego fragmentu zajmuje około godzinę, a wchodząc na szczyt, po raz pierwszy dzisiaj pokonujemy barierę 2000 m. Kończysty Wierch znajduje się dokładnie na wysokości 2002 m.

Cel naszej dzisiejszej trasy to Starorobociański Wierch, więc po wyjściu na główną grań skręcamy w lewo. Warto natomiast wiedzieć, że równie ciekawa trasa znajduje się po prawej. Wybierając ją, możemy wejść najpierw na Jarząbczy Wierch 2137 m, skąd z kolei dostaniemy się na Raczkową Czubę 2194 m (szlak zielony) lub na Wołowiec 2064 m (szlak czerwony).

Szlak-pomiędzy-Trzydniowiańskim-a-Kończystym

• Czas przejścia: 0:50 h
  • Suma podejść: 223 m
  • Suma zejść: 49 m

Pora na kulminacyjny punkt wyprawy, czyli najwyższy szczyt polskich Tatr Zachodnich. Tak jak w przypadku Kończystego Wierchu, najbardziej męcząca jest końcówka podejścia. Może dlatego znajoma, z którą wędrowałem, miała zwidy. W pewnym momencie stanęła jak wryta i krzyknęła niedźwiedź! Sam się trochę zaaferowałem, bo faktycznie widać było jakieś zwierzę. Odległość była natomiast dość duża, więc nie widzieliśmy go dokładnie. Jeśli jednak miał to być niedźwiedź to jakiś… dziwny. Nogi chude, głowa mała… Przekonałem ją, abyśmy podeszli kawałek wyżej i oczywiście okazało się, że to nie niedźwiedź, tylko kozica… a później nawet cztery 😉

Przy dobrej pogodzie, ze szczytu Starorobociańskiego Wierchu rozciąga się przepiękna panorama. Zarówno na Tatry Zachodnie, jak i Tatry Wysokie. Schodząc ze szczytu w stronę Siwej Przełęczy, bądź ostrożny. Zwłaszcza jeśli pogoda nie będzie najlepsza. Po lewej stronie, zbocze to w zasadzie urwisko, a szlak prowadzi zaraz obok niego.

Widok-z-podejścia-na-Starorobociański-Wierch

• Czas przejścia: 1:20 h
  • Suma podejść: 171 m
  • Suma zejść: 493 m

Pierwotnie z Siwej Przełęczy mieliśmy schodzić czarnym szlakiem bezpośrednio do Doliny Chochołowskiej. Znajoma próbowała mnie jednak przekonać, aby uderzyć tego dnia jeszcze na Bystrą. Nie jest daleko. Ze Starobociańskiego Wierchu, Bystrą widać jak na dłoni. Wystarczy zejść na Raczkową Przełęcz i potem za słowackimi oznaczeniami kierować się na Bystrą. Wyjście i powrót na przełęcz zapewne zajęłoby nam nie więcej niż 2,5 godziny. Wydawało mi się jednak, że to będzie już zbyt wiele. Tym bardziej że czekał nas jeszcze powrót do Krakowa.

Aby wilk był syty i owca cała, poszliśmy na kompromis i zamiast Bystrej wydłużyliśmy wycieczkę o Ornak. Okazało się, że był to strzał w dziesiątkę. Zamiast schodzić z Siwej Przełęczy od razu do doliny, ruszyliśmy granią, dzięki czemu przez dodatkową godzinę mogliśmy się cieszyć pięknymi widokami, a do Krakowa wróciliśmy dokładnie, gdy zaczynało się ściemniać.

Starorobociański-Wierch-zejście
Zejście ze Starorobociańskiego Wierchu
Bystra

Ornak 1854 m — Dolina Chochołowska 944 m

• Długość odcinka: 8,7 km
  • Czas przejścia: 3:20 h
  • Suma podejść: 38 m
  • Suma zejść: 948 m

Przejście grzbietu Ornaku zajmuje około godzinę. Znajduje się tutaj kilka szczytów, a najwyższy ma wysokość 1867 m i zbudowany jest ze skał. Przechodzimy przez niego górą. Miła odmiana od dotychczasowej wędrówki grzbietami. Schronisko na Hali Ornak nie jest widoczne z Ornaku, ale zobaczymy znajdujący się nieopodal Smreczyński Staw. Następnie czeka nas strome zejście, aż do Iwaniackiej Przełęczy. Gdy już do niej dotrzemy, można skręcić w prawo i skierować się do Schroniska na Hali Ornak, a potem przejść przez Dolinę Kościeliską. Można także iść w lewo w stronę Doliny Chochołowskiej. Auto zostawiliśmy właśnie w Chochołowskiej, więc wybór był w zasadzie jasny.

Przed nami już końcówka wycieczki, niestety bardzo marna widokowo. Duży fragment trasy przechodzi przez miejsca, gdzie prowadzona jest zrywka drzew. Oprócz tego miejsce przypomina bardzo smutną i jednocześnie bulwersującą sytuację, która miała miejsce w 2007 roku w Dolinie Iwaniackiej. Sześciu turystów utopiło w potoku młodego, zaledwie półtorarocznego niedźwiadka. W toku śledztwa turyści bronili się, mówiąc, że działali w samoobronie. Prawda okazało się jednak inna, a turyści zostali przed sądem uznani za winnych.

Ornak-2
Iwaniacka Przełęcz
Ponownie-Dolina-Chochołowska
Ponownie Dolina Chochołowska

Pod koniec droga łączy się ze szlakiem czarnym prowadzącym z Siwej Przełęczy przez Starorobociańską Rówień. Potem oba dochodzą do drogi przez Dolinę Chochołowską. Z tego miejsca dotarcie na parking trwa około 1,5 godziny. W 20 minut dojdziemy natomiast do Polany Huciska, skąd jeździ kolej Rakoń, czyli traktor przebrany za ciuchcie 😉 Za kilka złotych kolejka zawiezie nas aż na parking.

Starorobociański Wierch — mapa i podsumowanie trasy

• Długość trasy: 22,2 km
  • Czas przejścia: 10 h
  • Suma podejść: 1554 m
  • Suma zejść: 1554 m

Proponowany w tym tekście szlak na Starorobociańskie Wierch to długa, ale piękna wędrówka — przejście całej trasy zajmuje około 10 godzin. Wycieczkę polecam zaplanować na okres letni, abyś zdążył zejść z gór przed zmrokiem. Podczas trekkingu pokonamy około 22 km i solidne 1554 m przewyższenia.