Większość miłośnik polskich gór zapewne posiada swoje ulubione miejsce w Tatrach. Jakie jest Twoje? Moje to Dolina Pięciu Stawów Polskich. Przepiękne miejsce, warte każdej spędzonej tam chwili. W tym tekście chciałbym Ci zaproponować odwiedziny właśnie tej cudownej doliny, ale połączone ze zdobyciem jednego z okolicznych szczytów Tatr Wysokich. Mowa o wznoszącym się na wysokość 2172 m Szpiglasowym Wierchu. Zaplanowany w ten sposób dzień z pewnością będziesz mógł zaliczyć do udanych.

Szpiglasowy Wierch możemy zdobyć dwiema drogami. Pierwsza trasa prowadzi tzw. ceprostradą przez Morskie Oko. Opcja druga to natomiast szlak przez Dolinę Pięciu Stawów Polskich. Obie trasy łączą się ze sobą na Szpiglasowej Przełęczy, skąd prowadzi już jeden szlak na Szpiglasowy Wierch. W tym tekście znajdziesz opis szlaku na Szpiglasowy Wierch od strony Doliny Pięciu Stawów Polskich z zejściem w stronę Morskiego Oka.

Szpiglasowy Wierch – szlak przez Dolinę Pięciu Stawów Polskich

• Trasa: Palenica Białczańska 984 m – Dolina Pięciu Stawów Polskich 1696 m – Szpiglasowy Wierch 2172 m – Morskie Oko 1406 m – Palenica Białczańska 984 m
  • Długość trasy: ~23,5 km
  • Czas: ~9-10 h
  • Suma podejść: ~158 m
  • Suma zejść: ~1538 m

Wyprawę i opis szlaku na Szpiglasowy Wierch rozpoczynam na Palenicy Białczańskiej, gdzie z łatwością możemy dojechać autem lub busem z Zakopanego. Po przejściu przez kasy biletowe TPN, swoje pierwsze kroki kierujemy w stronę Morskiego Oka. Będziemy podążać asfaltową drogą aż do Wodogrzmotów Mickiewicza.

Wodogrzmoty Mickiewicza
Początek szlaku do Doliny Pięciu Stawów Polskich

Wodogrzmoty znajdują się na potoku Roztoka. Wypływają z Doliny Pięciu Stawów Polskich i składają się z trzech większych oraz kilku mniejszych kaskad. Wodospady zostały nazwane wodogrzmotami ze względu na huk, który powoduje spadająca woda. Zaraz za wodospadami znajdują się ławki oraz przenośne toalety. To czy będziesz już potrzebował odpoczynku jest kwestią raczej indywidualną. Ja zatrzymałem się tutaj na chwilę, aby zjeść śniadanie przy kojącym szumie wody. Po chwili przerwy zmieniamy szlak na zielony i z drogi do Morskiego Oka, odbijamy w prawo w stronę Doliny Pięciu Stawów Polskich.

Dolina Roztoki

Po początkowym bardziej stromym fragmencie trasa robi się stosunkowo płaska z niewielkimi wzniesieniami. Wchodzimy więc coraz wyżej bez większego wysiłku. Praktycznie do samej Siklawy, nasz tatrzański trekking będzie umilał przyjemny szum wody. Z każdą chwilą, okolica będzie nam coraz bardziej przypominała, że jesteśmy w Tatrach Wysokich. Po prawej naszym oczom ukaże się m.in. grzbiet Wołoszyn oddzielający Dolinę Roztoki od Doliny Waksmundzkiej, czyli miejsca, w którym byliśmy podczas trekkingu Tatry to nie tylko szczyty.

Strumyk zalewa ścieżkę
Przez mostek
Lasem w stronę Doliny Pięciu Stawów Polskich

Trasa coraz mocniej wspina się w górę po kamienistych stopniach. Już po chwili naszym oczom ukażę się Siklawa. Wodospad ma około 65 metrów wysokości i jest największy w Polsce. Ze względu na tworzące się tęcze, najpiękniej wygląda w słoneczne dni, po obfitych opadach deszczu. Jeszcze tylko kilka męczących kroków w górę i jesteśmy u celu. W pierwszej kolejności zobaczymy Wielki Staw. W tym momencie mamy dwie możliwości. Możemy skręcić w lewo i udać się do schroniska, mijając najpierw Mały Staw, a następnie Przedni Staw. Druga możliwość to natomiast odbicie na mostek i obejście doliny prawym brzegiem Wielkiego Stawu.

Wchodzimy coraz wyżej
Szlak do Doliny Pięciu Stawów Polskich
Ścieżka znajduje się po lewej stronie Siklawy. Do Doliny Pięciu Stawów już tylko kawałek
Wodospad Siklawa
Wielki Staw w Dolinie Pięciu Stawów Polskich
Wielki Staw
Dolina Pięciu Stawów Polskich
Na pierwszym planie Wielki Staw, następnie słabo widoczny na zdjęciu Mały Staw i na końcu Przedni Staw

Z Doliny Pięciu Stawów Polskich na Szpiglasową Przełęcz

Wizyta w schronisku nie była w naszym przypadku konieczna, więc od razu ruszyliśmy w kierunku obranego dzisiaj celu. Spoglądając na prawo, zobaczymy Kozi Wierch i grań Orlej Perci. Cel naszej wyprawy to natomiast Szpiglasowy Wierch, więc szlakiem niebieskim obchodzimy Wielki Staw. Niebieski szlak, którym obecnie idziemy, prowadzi na Zawrat. My natomiast skręcamy w lewo na ścieżkę oznaczoną na żółto. Droga teraz wiedzie po kamieniach. Po lewej stronie widzimy Wielki Staw, a po prawej Czarny Staw. Idziemy dalej szlakiem, który po chwili zacznie piąć się ostro w górę. Przed nami jeden z bardziej męczących fragmentów wyprawy.

Ścieżka wzdłuż Wielkiego Stawu w Dolinie Pięciu Stawów Polskich
Ścieżka wzdłuż Wielkiego Stawu
Szlak na Krzyżne z Doliny Pięciu Stawów Polskich
Po prawej szlak na Krzyżne
Szlak na Kozi Wierch z Doliny Pięciu Stawów Polskich
Droga na Kozi Wierch
Szlak na Szpiglasowy Wierch z Doliny Pięciu Stawów Polskich
Odejście z niebieskiego szlaku na Szpiglasową Przełęcz

Wchodząc wyżej i spoglądając za siebie w kierunku Czarnego Stawu, zobaczymy za nim ostatni staw w dolinie, który nosi nazwę Zadni. Jako ciekawostkę dodam, że znajduje się on na wysokości 1890 m i jest najwyżej położonym jeziorem Polski. Zaraz przed Zadnim Stawem widać niewielkie Wole Oko – zdaniem niektórych szósty staw w Dolinie Pięciu Stawów Polskich. Idąc w górę kamienistą drogą dotrzemy do miejsca, w których zaczynają się łańcuchy. Pora więc schować kijki trekkingowe i rozpocząć najbardziej emocjonującą cześć dzisiejszej podróży.

Orla Perć widziana ze szlaku na Szpiglasowy Wierch
Widok na Czarny Staw ze szlaku na Szpiglasową Przełęcz. W tyle fragment grani Orlej Perci
Wielki Staw w Dolinie Pięciu Stawów Polskich
Widok na Wielki Staw ze szlaku na Szpiglasową Przełęcz. W tyle Mały i Przedni Staw

Szpiglasowa Przełęcz i Szpiglasowy Wierch

Wejście na Szpiglasowy Wierch nie przedstawia dużych trudności. Owszem, znajdują się w tym miejscu łańcuchy, ale tylko na krótkim fragmencie. Ze znajomymi zgodnie nawet stwierdziliśmy, że łańcuchów mogłoby być nawet więcej. Nie w takim sensie, że w którymś momencie ich brakuje, bo zabezpieczenie jest naprawdę solidne, ale, że wspinaczka mogłaby być po prostu dłuższa 😉

Widok na Wielki Staw i Czarny Staw ze szlaku na Szpiglasowy Wierch
W tle Wielki i Czarny Staw
Łańcuchy na końcowych podejściu na Szpiglasową Przełęcz i Szpiglasowy Wierch
Łańcuchy na końcowych podejściu na Szpiglasową Przełęcz
Końcowy fragment szlaku na Szpiglasową Przełęcz
Już tylko kawałek do celu

Po wejściu na przełęcz możemy od razu zejść ceprostradą do Morskiego Oka. Skoro jednak już tutaj jesteśmy, to żal nie zdobyć szczytu „Szpiglasa”. Kierujemy się więc w prawo i powoli wchodzimy na wierzchołek. Ze Szpiglasowego Wierchu rozciąga się panorama na słowacką Dolinę Piarżystą z Niżnim Stawem Ciemnosmerczyńskim. Widać również grupę Krywania, a w dali Tatry Zachodnie. Spoglądając natomiast w drugą stronę, zobaczymy takie szczyty Tatr Wysokich jak Mięguszowiecki Szczyt (2438 m), Wysoka (2560 m) czy Rysy (2499 m).

Widok ze Szpiglasowej Przełęczy na Czarny Staw pod Rysami i Rysy
Widok ze Szpiglasowej Przełęczy. W tyle Czarny Staw pod Rysami i Rysy
Szpiglasowy Wierch
Niżni Staw Ciemnosmerczyński

Zejście ze Szpiglasowego Wierchu przez Morskie Oko

Gdy nacieszymy już oczy pięknymi widokami, pora na zejście do Morskiego Oka. Całość trasy pokonamy żółtym szlakiem, zwanym ceprostradą. Szlak powstał w 1937 roku, a jego budowie ostro sprzeciwiali się miłośnicy Tatr. W niektórych miejscach, do wcinania się w skały budowniczowie wykorzystywali dynamit. W efekcie powstał dość szeroki i wygodny chodnik, który otrzymał pogardliwą nazwę ceprostrady (każdy ceper jest w stanie go przejść). Na szlaku są natomiast miejsca eksponowane, więc pomimo braku trudności technicznych, osoby z lękiem przestrzennym mogą mieć problem z pokonaniem tej trasy.

Ceprostrada i Dolina Rybiego Potoku
Ceprostrada

Przez większość zejścia, przed oczami będziemy mieli Morskie Oko, Czarny Staw pod Rysami, a także same Rysy. Dobrze widoczny będzie również Mnich – często z ludźmi na szczycie. Po drodze mijamy tylko jedno rozwidlenie. Mniej więcej w połowie drogi, od ceprostrady odchodzić będzie czerwony szlak prowadzący na Wrota Chałubińskiego. My natomiast podążamy cały czas w dół, aż do Schroniska przy Morskim Oku, gdzie możemy zatrzymać się na chwilę, odpocząć i zjeść ciepły posiłek.

Mnich
Początek czerwonego szlaku na Wrota Chałubińskiego
Początek czerwonego szlaku prowadzącego do Wrót Chałubińskiego
Morskie Oko
Morskie Oko. Po lewej widzimy schronisko

Ostatni fragment trasy to zejście z Morskiego Oka do Palenicy Białczańskiej, gdzie znajduje się parking i skąd odjeżdżają busy do Zakopanego. Nie będę szerzej opisywał tego fragmentu, bo zapewne prawie wszyscy go znacie. W zależności od tempa, po około 2 – 2,5 godziny dotrzemy na parking, skąd również zaczynaliśmy dzisiejszą wyprawę.

Szlak na Szpiglasowy Wierch z Doliny Pięciu Stawów Polskich – mapa trasy

Szpiglasowy Wierch od strony Doliny Pięciu Stawów Polskich to fajny i przyjemny szlak w Tatrach Wysokich. Polecam go osobom, które wcześniej nie miały do czynienia z łańcuchami i jednocześnie chciałby sprawdzić, jak wygląda pokonywanie tego typu miejsc. Odcinek szlaku na Szpiglasowy Wierch z łańcuchami jest dość krótki i nie przedstawia zbyt dużych trudności. Proponowana przeze mnie trasa zajmie około 10 godzin, więc w praktyce na wycieczkę musimy zarezerwować sobie cały dzień.