Jakie znacie szlaki na Ślężę? Ilość dróg, którymi można wejść na szczyt jest naprawdę duża. Którą więc wybrać? Moja propozycja to zejście z popularnych szlaków i wejście inaczej niż wszyscy! Zapraszam do relacji 🙂

Ślęża to najwyższy szczyt Masywu Ślęży. Wchodzi w skład Korony Gór Polski, Korony Sudetów Polskich i Korony Sudetów. Pomimo niewielkiej wysokości wynoszącej 718 m n.p.m., góra naprawdę ma swój urok, a wejście wcale nie musi oznaczać niedzielnego spacerku. Wycieczkę zaczynamy na wysokości około 200 m n.p.m., a kończymy na ponad 700 m n.p.m., co oznacza mniej więcej 500 m podejścia. Nie jest to więc dużo, ale zdążymy się spocić.

Ślęża – szlaki

Ślęża znajduje się niedaleko Wrocławia. Ze stolicy Dolnego Śląska możemy tutaj dojechać samochodem w niecałe 50 minut. Najlepiej kierować się na Sobótkę, która leży u podnóża góry lub na Przełęcz Tąpadła. Z Sobótki startują szlaki na Ślężę w kolorach czerwonym i żółtym. Na szczyt wejdziemy również szlakiem niebieskim (potencjalnie najtrudniejszy), do którego dojdziemy okrążającym masyw szlakiem czarnym.

Początek-szlaku-na-Ślężę
Początek szlaku na Ślężę

Ja startowałem z Sobótki żółtym szlakiem, by potem z niego zejść i podążać dalej drogą, której nie ma na większości map. Na bardziej dokładnych można ją znaleźć jako ścieżka dydaktyczna lub Droga Eugeniusza prowadząca obok Skał Władysława i Źródła Anny. Dzięki temu, zobaczyłem bardzo ciekawe miejsca i mogę powiedzieć, że wybrane przeze mnie szlaki na Ślężę są inne od tych, z których korzysta większość turystów.

Szlaki na Ślężę z Sobótki – opis

Samochód możemy zostawić na parkingu – niestety płatnym – przy ulicy Armii Krajowej. Kierujemy się asfaltową drogą w górę, aż dotrzemy do Domu Turysty Pod Wieżycą. Patrząc na lewo widzimy szlak żółty i czarny. Aby dotrzeć do naszej „tajemnej” ścieżki musimy wybrać szlak oznaczony na żółto. Wchodzimy więc w las i podążamy za oznaczeniami. Już na początku droga przywita nas dość stromym podejściem.

Ślęża-szlaki-podejście-na-Wieżyce
Podejście na Wieżycę

Wieżyca – wieża widokowa

Gdy już wdrapiemy się na górę, przed naszymi oczami wyrośnie pierwsza atrakcja dzisiejszego dnia, czyli wieża widokowa na Wieżycy. Wieżyca znajduje się na wysokości 415 m, a szczyt wieży 15 m wyżej. Wieża jest jedną ze 172 zachowanych na całym świecie wież Bismarcka. Z wyglądu przypomina mały zameczek. Bardzo chciałem na nią wejść, ale niestety podczas mojej wycieczki była zamknięta. Można ją zwiedzać tylko w weekendy i tylko w miesiącach letnich. Musiałem więc obejść się smakiem.

Ślęża-szlaki-wieża-widokowa-na-Wieżycy
Wieża widokowa na Wieżycy
Ślęża-szlaki-w-drodze
W takim towarzystwie dobry nastrój gwarantowany

Nadal trzymamy się szlaku oznaczonego na żółto, by po około godzinie od startu dzisiejszego trekkingu dotrzeć do wiaty. W tym miejscu łączą się ze sobą szlaki na Ślężę oznaczone kolorem żółtym i czerwonym. Wiata nie specjalnie zachęca wyglądem, więc idziemy dalej w górę. Już po chwili docieramy do kolejnego rozwidlenia, tym razem z ławeczkami. W tym miejscu odpoczniemy. Kabanosy i herbatka idą w ruch 😉

Ślęża-szlaki-
Trzymamy się żółtego szlaku
Ślęża-szlaki-wiata
Wiata przy której łączą się szlaki żółty i czerwony
Ślęża-szlaki-Droga-przez-cały-czas-prowadzi-lasem
Droga przez cały czas prowadzi lasem
Ślęża-szlaki-ławeczki
Skręcamy w lewo

Zejście z popularnych szlaków na Ślężę

Szlaki na Ślężę w kolorze żółtym i czerwonym idą w górę na szczyt. My natomiast skręcamy w lewo i wędrujemy szeroką leśną dróżką, w nieco innym niż dotychczas krajobrazie. Jak wspominałem jesteśmy poza popularnymi szlakami turystycznymi, więc nie będzie żadnego znaku sygnalizującego konieczność skrętu, ale po prawej zobaczymy charakterystyczne kamienne schody. Z kolei na drzewach widoczne będą różowe oznaczenia, które wskażą nam kierunek wędrówki.

Ślęża-szlaki-za-chwilę-skręt
Najpierw trasa prowadzi szeroką leśną drogą
Ślęża-szlaki-Skręt-w-prawo
Skręt w prawo
Ślęża-szlaki-kamienne-schody-2
Duża część trasy to kamienne schody
Ślęża-szlaki-różowa-scieżka
Kierunek wędrówki wskazują różowe znaki na drzewach
Ślęża-szlaki-różowa-scieżka-2
Miejscami pojawiają się też strzałki

Jeśli skręciliśmy w dobrym miejscu, to po chwili na dużej skale po naszej prawej (rejon Skały i Pieczary Władysława), zobaczymy wyrzeźbioną twarz Jezusa. Gdy natomiast skończą się kamienne schody, po lewej zobaczymy Źródło Anny.

Ślęża-szlaki-skała-z-rzeźbą-twarzy-Jezusa
Skała z rzeźbą twarzy Jezusa
Ślęża-szlaki-kamienne-schody
Kolejne kamienne schody
Ślęża-szlaki-Źródło-Anny
Źródło Anny

Po pewnym czasie zobaczymy charakterystyczną drogę. To znak, że nasza różowa ścieżka dotarła do żółto-czerwonego szlaku z którego zeszliśmy wcześniej. W tym miejscu skręcamy więc w lewo i zwykłym szlakiem turystycznym zmierzamy na szczyt Ślęży. Dotarcie do celu zajęło nam około 2 godziny. A teraz pora rozglądnąć się po wierzchołku góry 🙂

Ślęża-szlaki-docieramy-do-szlaku-i-skręcamy-w-lewo
Docieramy do znakowanego szlaku i skręcamy w lewo
Ślęża-szlaki-żółty-czerwony
Znów na żółto-czerwonym szlaku
Ślęża-szlaki-Już-widać-szczyt
Już widać szczyt
Dom-Turysty-PTTK-na-Ślęży-2
Wejście do domu turysty na Ślęży
Dom-Turysty-PTTK-na-Ślęży
Obiekt obecnie prowadzi tylko działalność gastronomiczną. Od 2014 roku do odwołania nie ma możliwości noclegu
Ślęża-widok-ze-szczytu
Widok ze szczytu
Posąg-niedźwiedzia-na-szczycie-Ślęży
Posąg niedźwiedzia na szczycie Ślęży

Wieże widokowe na szczycie Ślęży

W Masywie Ślęży znajdują się aż trzy wieże widokowe. Wspomniana wcześniej wieża na Wieżycy i kolejne dwie na szczycie Ślęży. Pierwsza to wieża kościelna. Druga z kolei znajduje się przy niebieskim szlaku. Łatwo ją znaleźć podążając za drogowskazem. Tak jak w przypadku Wieżycy, wstęp na wieżę kościelną jest płatny. Obie są również zamykane, więc nie zawsze możemy się na nie dostać. Trzecia wieża widokowa jest natomiast bezpłatna i cały czas otwarta dla turystów.

Szczyt-Ślęża-w-kierunku-nowej-wieży-widokowej
W kierunku nowej wieży widokowej
Szczyt-Ślęża-wieża-widokowa
Bezpłatna wieża na szczycie Ślęży
Szczyt-Ślęża-na-wieży-widokowej
Widok z wieży
Ślęża-szczyt-kościół
Kościół Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny na Ślęży z wieżą widokową

Powrót zwykłym szlakiem

Nie ma co zwlekać, trzeba uciekać, bo przed nami dzisiaj jeszcze jeden szczyt 😉 Początkowo myśleliśmy o zejściu niebieskim szlakiem, ale jest on dość długi. Chcemy dzisiaj jeszcze wejść na Waligórę, więc ostatecznie wybieramy najkrótszą drogę. Ponownie kierujemy się więc na żółto-czerwony szlak i nim schodzimy coraz niżej. Gdy dotrzemy do rozwidlenia przy wiacie, możemy iść w lewo na szlak żółty lub w prawo na czerwony. Oba prowadzą do Sobótki, a różnica czasu jest niewielka. Aby więc było ciekawej, wybieramy czerwony szlak. Nim dochodzimy do ulicy Piotra Włosta, a potem skręcamy w lewo w Armii Krajowej i kierujemy swoje kroki prosto do auta. Teraz pora na przejazd w Góry Kamienne i wejście na Waligórę, ale o tym we wpisie „Korona Gór Polski by Górsko, czyli o tym jak szlak na Waligórę dał mi ostro popalić„.