Kolorowe Jeziorka to bezsprzecznie jedno z piękniejszych miejsc Rudaw Janowickich. Położone we wsi Wieściszowice, co weekend przyciągają dziesiątki, a nawet setki turystów. Dlatego najlepiej wybrać się tutaj w tygodniu 😉

Kolorowe Jeziorka znajdują się w Rudawskim Parku Krajobrazowym na zboczach Wielkiej Kopy. Góra mierzy 871 m i jest czwartym pod względem wysokości szczytem Rudaw Janowickich. Jeziorka powstały w miejscu, gdzie niegdyś znajdowała się kopalnia pirytu. To właśnie związkom chemicznym znajdującym się w glebie, zawdzięczamy obecny kolor stawów powstałych po zalaniu kopalnianych wyrobisk. Kolorowe Jeziorka są cztery – Żółte, Purpurowe, Błękitne i Zielone. Ostatnie jest jeziorkiem sezonowym i w praktyce pojawia się bardzo rzadko. Wstęp na teren parku jest bezpłatny.

Kolorowe Jeziorka i Wielka Kopa

Przez teren Kolorowych Jeziorek prowadzi ścieżka dydaktyczna. Zaczyna się we wsi Wieściszowice, następnie przechodzi właśnie przez teren stawów i wprowadza na szczyt Wielkiej Kopy. Potem możemy nią zejść do Rędzin. Przy ścieżce zamieszczono tablice informacyjne. Opisano na nich m.in. historię tutejszego górnictwa, sposób w jaki powstały sztolnie i historię każdego z kolorowych jeziorek.

Kolorowe-Jeziorka-parking
Parkingi
Kolorowe-Jeziorka-Wejście-do-parku
Wejście do parku
Andżelika-na-tle-jeziorka-purpurowego
Purpurowe Jeziorko

Szlak turystyczny, wzdłuż którego prowadzi ścieżka oznaczony jest kolorem zielonym. Ma on długość 4,1 km i pokonuje 370 m przewyższenia. Przejście całej ścieżki w zajmuje około 3 godziny, ale należy do tego doliczyć czas na zwiedzanie każdego z miejsc, odpoczynek i drogę powrotną.

Kolorowe Jeziorka — trasa

Sobota zapowiadała się cudownie. Wszystkie prognozy pogody mówiły o słońcu i bezchmurnym niebu. Taki dzień grzech spędzić w domu. Pozostała tylko decyzja, gdzie jechać? Jakiś czas temu na grupie Sudety z plecakiem na Facebooku, widziałem zdjęcia z Kolorowych Jeziorek. Andżelika również wspominała mi, że chciałaby zobaczyć to miejsce. Wybór był więc prosty. Jedziemy w Rudawy Janowickie! Zabraliśmy ze sobą siostrzeńca Andżeliki, który towarzyszył nam również podczas wędrówki „Ścieżka Hochbergów” wokół Zamku Książ.

Zobacz także:

Żółte Jeziorko i Purpurowe Jeziorko

Żółte Jeziorko znajduje się zaraz po wejściu na teren parku, po lewej stronie. Początkowo można je podziwiać z góry, ale idąc kawałek dalej, zobaczymy zejście w dół. Nasz wzrok na pewno przykuje wówczas bardzo intensywne kolorystycznie Purpurowe Jeziorko. Wspomniane zejście znajduje się pomiędzy stawami. Oba rozdziela skarpa, od której uderza zapach siarki.

Kolorowe-Jeziorka-Żółte-Jeziorko-3
Kolorowe-Jeziorka-Żółte-Jeziorko-3
Żółte Jeziorko
Widok-ze-skarpy-pomiędzy-jeziorkami
Widok ze skarpy pomiędzy jeziorkami

Aby dostać się na brzeg najmłodszego ze wszystkich, Żółtego Jeziorka przechodzimy przez niewielką jaskinię. Zaledwie 20 lat temu nie było w nim wody. Następnie wracamy tą samą drogą przez jaskinię i przechodzimy na brzeg Purpurowego Jeziorka. Ten staw zrobił na mnie największe wrażenie. Woda jest roztworem kwasu siarkowego, a jej kolor jest bardzo intensywny. Zarówno Żółte, jak i Purpurowe Jeziorko znajdują się na wysokości 560 m n.p.m.

Kolorowe-Jeziorka-Purpurowe-Jeziorko
Kolorowe-Jeziorka-Purpurowe-Jeziorko-2
Kolorowe-Jeziorka-Purpurowe-Jeziorko-3
Kolorowe-Jeziorka-Purpurowe-Jeziorko-4
Purpurowe Jeziorko

Błękitne Jeziorko

Dalej trasa przez Kolorowe Jeziorka biegnie prawą stroną Purpurowego Jeziorka. Ścieżka powoli podchodzi w górę po schodkach, a po naszej lewej pojawia się dość spore urwisko. Ta droga przeznaczona jest dla ruchu pieszego. Jeśli zabraliście ze sobą rowery, możecie skorzystać ze ścieżki rowerowej, która odbija na prawo przy barze.

Tym razem korzystałem tylko z własnych nóg, więc szczerze mówiąc, nie wiem jak dokładnie prowadzi szlak rowerowy. Pieszy dochodzi natomiast po chwili do sztolni (po lewej) i Błękitnego Jeziorka (na wprost). Błękitne Jeziorko, zwane również Lazurowym zawdzięcza swój kolor związkom miedzi. W zależności od pogody kolor wody może przybierać różne odcienie. Błękitne Jeziorko znajduje się na wysokości 635 m n.p.m.

Kolorowe-Jeziorka-Szlak-rowerowy
Kolorowe-Jeziorka-Błękitne-Jeziorko
Błękitne Jeziorko

Zielone Jeziorko

Obchodzimy Błękitne Jeziorko i przez las podchodzimy do góry. Po wyjściu z lasu teren robi się zdecydowanie mniej atrakcyjny. Osobiście kojarzył mi się z drogą na jakiejś budowie. Tą ścieżką docieramy do Zielonego Jeziorka. Niestety przez większość czasu staw jest wyschnięty. Czasami nie ma w nim wody przez całe lata. Tak jest i teraz. Obecnie widać tylko lej. Jeziorko znajduje się na wysokości 730 m n.p.m.

Przed-Zielonym-Jeziorkiem
Przed Zielonym Jeziorkiem
Las-przed-Zielonym-Jeziorkiem
Las przed Zielonym Jeziorkiem
Kolorowe-Jeziorka-Zielone-Jeziorko
Wyschnięte Zielone Jeziorko

Wielka Kopa

Idąc dalej naszą „drogą przez budowę” dotrzemy do leśnej ścieżki. W tym momencie czeka nas dość męczący fragment podejścia na szczyt Wielkiej Kopy. Szlak biegnie przez las i praktycznie cały czas pod górę. Przewyższenie nie jest zbyt wielkie, ale musimy je pokonać na stosunkowo krótkim odcinku. Mamy więc prawo, aby trochę się zmęczyć. Zaraz przed szczytem, po prawej stronie zobaczymy dużą skałę. To w zasadzie jedyny punkt widokowy na podejściu, bo Wielka Kopa jest zalesiona. Aby natomiast dostać się na sam szczyt, idziemy jeszcze kawałek szlakiem, by po chwili skręcić w lewo. W odnalezieniu szczytu pomoże nam tabliczka znajdująca się przy szlaku.

Na szczycie Wielkiej Kopy znajdują się ławki, na których możemy chwilę odsapnąć. Ze względu na duże zalesienie niestety widoków brak. Kiedyś znajdowała się tutaj drewniana wieża widokowa, ale zniknęła już dawno temu. Planowana jest jej odbudowa, ale nie wiadomo kiedy konkretnie powstanie.

W-kierunku-Wielkiej-Kopy-2
Punkt widokowy
Wielka-Kopa
Szczyt Wielkiej Kopy

Z Wielkiej Kopy możemy kontynuować wycieczkę ścieżką dydaktyczną i zejść do Rędzin. Ja zrezygnowałem z tego rozwiązania, bo chwilę wcześniej, przy Zielonym Jeziorku rozdzieliłem się z Andżeliką. Młody narzekał na nogi, a nam kończył się czas, więc stwierdziliśmy, że nie będziemy go bardziej męczyć. Oni zaczęli powoli schodzić, a ja podkręciłem tempo i najszybciej jak mogłem, wszedłem na Wielką Kopę. W dół w zasadzie zbiegałem i już przy Błękitnym Jeziorku dogoniłem towarzystwo. Większą część powrotu pokonaliśmy więc razem 🙂

Kolorowe Jeziorka — mapa trasy, podsumowanie, kilka informacji praktycznych

Na koniec kilka informacji praktycznych. Duże zainteresowanie miejscem wynika nie tylko z pięknych krajobrazów, ale również z łatwego dojazdu. Wieściszowice znajdują się zaledwie 100 km od Wrocławia. Około 90% trasy pokonamy autostradą A4 i potem drogą krajową nr 5. Na miejscu znajdują się liczne parkingi. Te udostępniane przez Kolorowe Jeziorka są płatne 10 zł za dzień. Autem możemy podjechać w zasadzie pod samo wejście do parku. Można zostawić samochód również na tańszym, prywatnym parkingu około 500 metrów od wejścia. Sam wstęp na teren Kolorowych Jeziorek jest bezpłatny. Na terenie parku znajdziemy przenośne toalety i bar. Jeśli planujecie dłuższą wycieczkę, na miejscu znajduje się pole namiotowe. Więcej informacji znajdziecie na stronie kolorowejeziorka.pl.